Praktijkperikelen
Irene Koning
1 minuut leestijd
Praktijkperikel

En toch ben ik dankbaar

Plaats een reactie
Adobe Stock/ milosducati
Adobe Stock/ milosducati

Ik ken de krantenkoppen over de Nederlandse zorg, over de personeels­tekorten en wachtlijsten, de zorgplafonds en schaarste aan medicijnen. Ik lees het. Ik ken de gesloten bedden door ziek, overwerkt en schaars personeel. Ik zie het. Ik doe de extra diensten vanwege zwangerschapsverlof en voel me schuldig als ik me ziek moet melden. Ik ervaar het.

Maar als je samen met je benauwde baby van 8 weken plotseling zélf het zorgsysteem wordt ingeslingerd, dan wordt het ineens echt. Ik voel het, de frustratie en de stress. Bijvoorbeeld als je telefonisch 55 minuten in de wacht staat bij de hap.

En dan het advies krijgt een uur te wachten en je eigen huisarts te bellen. Als je vier uur wacht op een terugbelconsult bij de huisarts. Als je een uur in de ambulance moet voor een ziekenhuisbed. De grenzen van het systeem waarin je al die jaren zo gepassioneerd werkt, in your face.

En toch ben ik dankbaar voor de Nederlandse zorg en voor mijn collega’s. Want voor mijn baby was er een veilige plek om ziek te zijn en te herstellen. Zonder bommen en luchtalarm, en met zuurstof, de juiste medicijnen en het fijnste ziekenhuispersoneel dat je je kunt wensen.

Ook een praktijkperikel of anekdote delen? Dat kan (desgewenst anoniem)! Mail naar kopij@medischcontact.nl.

Meer perikelen:

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.