Laatste nieuws
Marcel Canoy
Marcel Canoy
3 minuten leestijd
Blog

De schone schijn der polissen

1 reactie

In Australië werd geneesmiddelenfabrikant Reckitt Benckiser in 2015 stevig beboet omdat die allemaal doosjes ibuprofen (onder de merknaam Nurofen) produceerde met een ander label. Zo was er een middel voor menstruatiepijn, voor rugpijn en voor hoofdpijn, met één geinige overeenkomst. Er zat letterlijk precies hetzelfde in al die doosjes.

Nu kun je zeggen: wat maakt het uit dat de labels op die doosjes verschillen? De consument krijgt toch wat die nodig heeft? Klopt, maar er zit een addertje onder het gras. Niet geheel toevallig waren de Nurofen-verpakkingen voor een specifieke klacht een stuk duurder dan de gewone Nurofen. Dergelijk gedrag staat bekend als schijndifferentiatie en kan gezien worden als een vorm van misleiding.

De schade van schijndifferentiatie varieert. Het komt regelmatig voor en is vaak tamelijk onschuldig. Zo heb je A-merken en B-merken met stevige prijsverschillen in supermarkten waar letterlijk hetzelfde inzit, zonder dat iemand zich er druk over lijkt te maken. Consumenten weten dit wel, of zouden het kunnen weten, en als ze zo graag een merknaam kopen in plaats van het huismerk hebben ze daar kennelijk geld voor over. De halve reclamewereld gaat over vormen van schijndifferentiatie, waarbij bedrijven hun uiterste best doen om dingen die hetzelfde zijn anders te laten lijken. De man met de witte jas die ons wasmiddel witter laat wassen, is van alle tijden.

Waarom Reckitt Benckiser een boete krijgt en Albert Heijn niet, ligt aan de schade die optreedt. Bij de farmaceut konden teveel consumenten niet redelijkerwijs weten dat ze net zo goed het algemene middel konden nemen. In Nederland zie ik een analogie met het kiezen tussen zorgverzekeringen.

Al in 2018 constateerden de ACM en de NZa dat hetzelfde concern van zorgverzekeraars doodleuk twee verschillende merken in de markt zette met vrijwel hetzelfde product, alleen een flink andere prijs. De duurdere polis werd geframed als premium maar was feitelijk (praktisch) identiek. Omdat consumenten het sowieso ingewikkeld vinden om polissen te vergelijken, sponsoren de consumenten van het pseudo-premiummerk de consumenten van het goedkope merk.

Je voelt de onderzoekers een traantje wegpinken, nu ze zes jaar later, in 2024 moeten constateren dat er niets is veranderd. Waarom is dat erg? Het is al jaren zo dat het woud aan polissen een doorn in het oog is van consumenten, toezichthouders en politiek. Markten werken alleen goed als consumenten wat te kiezen hebben en ook snappen wat ze kiezen. Een knol smaakt niet hetzelfde als een citroen, dus als je per ongeluk een knol hebt gekocht kijk je volgende keer wel uit. Bij polissen hebben consumenten niet door dat ze een knol hebben gekocht, zelfs niet nadat ze er een hebben gekocht.

Het is alleen niet zo makkelijk er wat aan te doen. De zogeheten Europese Solvency II richtlijn beschermt ondernemerschap voor verzekeraars. Als overheid mag je ondernemerschap van verzekeraars niet zomaar beperken. Ons zorgstelsel met verbod op premiedifferentiatie, acceptatieplicht en verevening was al een hele hobbel om te nemen. Een verdere inperking van ondernemerschap zal door juristen kritisch bejegend worden.

Maar waarom eigenlijk? Welke voor de maatschappij zinvolle vormen van ondernemerschap zijn gediend bij schijndifferentatie? Het enige wat ik kan bedenken is dat het niet zo simpel is te bepalen wat precies schijn is en wat echt. Maar het hoeft ook helemaal niet precies. Je mag hopen dat de toezichthouders met het arsenaal aan data en gedragseconomisch onderzoek heus wel weten wat evidente gevallen van schijndifferentatie zijn. Waar een wil is, is een weg, ook in juristenland. Als polissen alleen verschillen op door consumenten nauwelijks te controleren minieme verschillen, dan zou dat toch moeten vallen onder het verbod op premiedifferentiatie. Is er twijfel? Nou vooruit dan maar. Dan is er wel zinvol gekapt in het woud van polissen, zodat consumenten door de bomen het bos weer zien.

Meer blogs van Marcel Canoy

  • Marcel Canoy

    Marcel Canoy is hoogleraar gezondheidseconomie en dementie aan de VU in Amsterdam, adviseur van de Autoriteit Consument en Markt, lid van de Adviescommissie Pakket van het Zorginstituut.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • E.J.W. Keuter

    neuroloog, Aruba

    Het leek in de tijd van de privatiseringsgolf misschien een charmant concept, maar het roer in handen geven van verzekeringsmaatschappijen was geen goed idee. De meeste problemen die u signaleert zouden er niet zijn als men destijds niet blind en zon...der rem deze weg ingeslagen was, maar bijvoorbeeld een termijn zou hebben gesteld aan dit experiment. Maar het is nooit te laat.

    Ik denk heus dat er nagedacht moet worden over een barmhartig systeem met een hoog boter bij de vis gehalte dat geleidelijk dit systeem kan vervangen. Zoals u beschrijft zitten er inmiddels heel nare kantjes aan de zakelijke sfeer waarin de gezondheidszorg gedobberd is, waarbij mensen moeten opletten dat ze niet bedonderd worden door iets dat grenst aan misleiding. Ik denk ook heel erg dat men het kind niet met het badwater moet weggooien en dat je opgebouwde expertise nodig hebt voor een transitie.

    Het probleem is dat mensen met hoofdpijn geen doosjes zorgverzekering kopen. Het niveau waarop de concurrentie plaatsvindt, tussen maatschappijen, nodigt niet uit tot consumentengedrag, het knollen en citroenen gevoel, zodat schijndifferentiatie er helemaal niet toe doet. In tegenstelling tot het kopen van een bepaalde pijnstiller. Niemand koopt een zorgverzekering omdat hij dan eerder beter is, maar zeker wel zijn eigen merk pijnstillers. Er zal een transitie moeten komen en ik denk dat uw idee van het beperken in aantal aanbieders, zinvol kappen in het woud van polissen, zodat consumenten door de bomen het bos weer zien, een heel goed idee is. Het zou een aanzet kunnen zijn tot een geleidelijke ombouw naar een nieuw systeem. Meer gericht op de daadwerkelijke beleving van de patiënt.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.