Praktijkperikelen
Sharif Pasha
2 minuten leestijd
Praktijkperikel

Eindeloze werkverschaffing

3 reacties

Precies dertig dagen geleden namen we hem op. Een man van 74 jaar, meermalen geridderd, penningmeester van meerdere organisaties. Covid was hem te veel geworden, het oedeem in zijn benen maakte hem minder mobiel. Naar huis was even geen optie. Eerstelijnsverblijf: geen plek. In het ziekenhuis gaven we hem een dak boven het hoofd en tender loving care.

De dag na opname was zijn medische zorg geregeld. Hij had geen zuurstof nodig voor de covid. De dermatoloog was betrokken voor de oedemen. De ouderengeneeskundige had hem beoordeeld en vond geriatrische revalidatiezorg op zijn plaats. Dus een aanvraag werd ingediend. Echter, hij was in september vorig jaar nog opgenomen met wonden van het lymfoedeem. Hiervoor had hij al kortdurend geriatrische revalidatiezorg (GRZ), gekregen, maar de dbc stond nog open want er waren nog wat dagen over. Echter onvoldoende om hem zo lang GRZ te bieden als nu nodig geacht werd. Het verpleeghuis dat we op het oog hadden stuurde een verzoek aan de zorgverzekeraar om een nieuwe dbc te openen. Helaas vergaten ze de onderbouwing toe te voegen. Verzoek werd afgewezen en de medisch specialist vroeg een nieuwe onderbouwing.

Bij telefonisch contact met de verzekeraar, waarbij gevraagd werd naar de werknemer die hierover informatie kon geven, was het eerste antwoord dat ze niet zomaar konden doorverbinden. Na veel aandringen kreeg ik diegene toch aan de lijn. Helaas was zij het doorgeefluik en niet de persoon die de beslissing nam, ik kon mijn nummer achterlaten.

Werd ik teruggebeld? Natuurlijk niet! Intussen was ik al wel zo vrij geweest een nieuwe onderbouwing op te sturen. Die kreeg ik linea recta terug. Het was immers ondertekend door een internist en niet een geriater of ouderengeneeskundige. Zwaar teleurgesteld belde ik weer de verzekeraar. Persoon A verbond pas na onvriendelijk vragen door naar persoon B. Persoon B was weer niet degene die mocht beslissen en had mijn nummer nog staan. Weer belden ze niet terug. Ondertussen had onze internist ouderengeneeskunde al een nieuwe onderbouwing toegestuurd, pagina’s lang en ondertekend. Hoe wij, de dokters, verpleegkundigen en transfermedewerkers hier een ideale kandidaat zagen voor GRZ. Wat besloot iemand achter de computer? Nee, 9B was passender. Deze indicatie wordt afgegeven wanneer terugkeer naar huis na een revalidatieperiode niet meer mogelijk is. Hij moest dus naar een verpleeghuis.

Na 29 dagen verkeerd bed en wachtend op zorg was de covid al over. De oedemen in zijn benen stukken beter. De wonden aan zijn benen door het oedeem zo goed als genezen. Met de hulp van onze fysiotherapeut loopt hij alweer door de gangen van ons ziekenhuis. Goed genoeg om binnenkort naar zijn oude vertrouwde ouderenwoning terug te gaan met wat extra hulp. Gelukkig hadden we in het ziekenhuis wel oog voor de behoefte van deze vriendelijke man. Hopelijk gaan de mensen achter de computers in gesloten ruimtes de zorgverleners ook eens vertrouwen. We sturen niet meerdere onderbouwingen voor de werkverschaffing. We laten geen telefoonnummers achter om te kijken of onze beltoon het doet. We doen het omdat we vertrouwen hebben in ons oordeel en de patiënten van dichtbij meemaken. Ik vraag mij daarbij af wat we nog meer kunnen doen om de verzekeraar vertrouwen te geven. TikTok-filmpjes waarbij patiënten onder een passende beat door de gangen lopen?

Sharif Pasha
internist acute geneeskunde Haaglanden Medisch Centrum

Meer praktijkperikelen

Praktijkperikel
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • G.R.I. Slock

    huisarts, Sluis

    Helaas een al langer bekend probleem. De bureaucraat die vanachter de pc de centen verdeelt weet veel beter wat de patiënt nodig heeft dan de artsen en verpleging samen, zonder de patiënt ooit gezien te hebben en meestal niet gehinderd door enige me...dische kennis.
    Dergelijke gang van zaken is een aanfluiting van onze professionele autonomie en leidt tot gedupeerde patiënten en overspannen zorgverleners, dubbele schade dus veroorzaakt door een schadeverzekeraar die alleen kortzichtig naar de centen kijkt.

  • E.M.F. Moura

    Huisarts, Venlo

    Triste en waar.
    Overal hetzelfde. Wanneer gaan de “mensen in gesloten kamers achter de PC’s” eindelijk begrijpen dat dit gedrag meer geld (en levens) kost? En dat dit gedrag een belangrijk oorzaak is voor artsen om te stoppen met werken.

  • Radioloog gepensioneerd , Groningen

    Ik denk niet, dat dit snel zal veranderen,
    Immers dokters hebben patiënten, verzekeraars hebben schadelast

 

Perikel insturen

Heeft u iets meegemaakt wat u deed fronsen, foeteren of lachen? Deel het met uw collega's!

Stuur uw anekdote in

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.