Blogs & columns
Goda Choi
Goda Choi
1 minuut leestijd
Blog

Laten we de korte praktijkbeoordeling afschaffen

1 reactie

‘We moeten KPB’s afschaffen.’ Mijn collega-opleider is serieus. Zelf is hij internist geworden zonder het verkrijgen van een ‘korte praktijkbeoordeling’. Een schouderklopje bij ieder gesprek met zijn opleider was voldoende geweest, scheelde behoorlijk wat papierwerk! Dat geeft te denken: ook ik was internist én opleider geworden met een minimum aan KPB’s. Wat heet, ik perste er eentje uit mijn supervisor vlak voor ieder voortgangsgesprek.

Ik maak me geen illusies, een opleider heeft beperkte invloed op de groei van een aios. De meeste aiossen hebben een intrinsieke motivatie om te leren; als het ergens spaak loopt, kan een opleider ingrijpen en het leerproces ondersteunen of stimuleren. De opleider fungeert dan in feite als een leidinggevende die stage-indelingen maakt, werkroosters goedkeurt en alleen feedback geeft als de aios zakt onder een fictieve ondergrens. Lijkt mij een weinig geeststimulerende functie, dus zoek ik de uitdaging als ‘mentor’.

Ik ben het meest gecharmeerd van een methode die Mike Rother heeft gepopulariseerd als ‘Toyota Kata’. Deze behelst vier simpele stappen in een interactie tussen mentor en ‘leerling’: (1) begrijp de gewenste groeirichting, de zogenoemde ‘stip op de horizon’ (Amerikanen spreken ook wel over ‘true north’); probeer vervolgens (2) de huidige status te begrijpen (‘waar ben je nu?’) en (3) discussieer over wat het eerstvolgende ‘tussendoel’ is om in de goede richting te blijven bewegen. Vervolgens moet je (4) activiteiten ondernemen die leiden tot dat tussendoel; vaak doe je stappen vooruit, maar soms ook wat stappen terug.

Als opleider bespreek je dus het hoofddoel (formeel vastgelegd in EPA’s): mooi om ambities te delen met briljante jongelingen! De KPB’s die een aios verzamelt, helpen bij het bepalen van de ‘status praesens’ en de opleider denkt mee over alle activiteiten die kunnen leiden tot het eerstvolgende tussendoel. Het is aan de aios dan aan de slag te gaan! Het portfolio dient louter als notitieblok waarin de aios kan teruglezen als hij/zij is vergeten wat de beoogde doelen waren.

EPA’s, portfolio’s en zelfs KPB’s… geen nutteloze paarse krokodillen in de opleiding, maar nuttige hulpmiddelen in het leer-werkproces van de aios! Ik hoop dat mijn collega meeleest.

Meer van Goda Choi

opleiden
  • Goda Choi

    Goda Choi is internist-hematoloog, plaatsvervangend opleider interne geneeskunde (regio Noord & Oost) en opleider hematologie (UMCG). In die functies hoopt hij bij te dragen aan een inspirerende opleiding tot medisch specialist. Tevens is hij hoofdredacteur van het Nederlands Tijdschrift voor Hematologie.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • A.J. Colon

    Neuroloog, Fort-de-France

    Als ik dit lees bekruipt mij het gevoel dat er een gedeeld doel is maar er een andere weg wordt voorgestaan. Voor mij zit de crux in het woordje "en" in het citaat "EPA’s, portfolio’s en zelfs KPB’s…" Hierdoor bekruipt ook mij wel eens het gevoel van... verstikking. Overmaat schaadt.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.