Laatste nieuws
1 minuut leestijd

Patiëntveiligheidskaart beter benutten

Plaats een reactie

Vier op de tien ziekenhuizen delen de patiëntveiligheidskaart uit aan hun patiënten. Maar als de voordelen niet duidelijk zijn, versloft het uitdelen nogal eens.

Dat blijkt uit een evaluatieonderzoek van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) naar het gebruik van de in 2006 ingevoerde kaart. Die bevat zes tips en aanwijzingen over wat een patiënt zelf kan doen om de veiligheid van zijn eigen zorg te verbeteren, zoals: ‘Geef aan als u iets niet begrijpt’, of ‘Schrijf op welke medicijnen u gebruikt’.

Veel ziekenhuizen passen de kaart aan voor eigen gebruik, blijkt uit het onderzoek. Zij maken een versie in de eigen huisstijl, passen de inhoud aan een specifieke afdeling aan (zoals de radiotherapie), of zetten de tips op placemats en notitieblokjes.

Op afdelingen waar patiëntveiligheid tot speerpunt is gemaakt, wordt de kaart vaker met mondelinge uitleg bij patiënten geïntroduceerd dan elders. Vooral verpleegkundigen doen dat, artsen hebben er vaak geen bemoeienis mee, of weten niet van het bestaan van de kaart. Uit interne evaluatieverslagen van ziekenhuizen blijkt dat patiënten graag betrokken worden bij de veiligheid van hun zorg. De kaart kan aanleiding zijn om het thema met hen te bespreken.

JV


Lees ook

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.