Nonchalance op de OK
Plaats een reactieDe IGZ meldde enkele jaren geleden in het NOS Journaal dat een snijdend specialist als piloot een duidelijke taak heeft: van A naar B vliegen. Maar naar nu blijkt, rekent de IGZ de specialist ook af op het toezicht op cabinepersoneel én op de controle van het onderhoudsschema van het vliegtuig! (
). De inspectie moet de specialist niet afrekenen op taken die van oudsher toebehoren aan het management.
In het artikel wordt met een appel op onderbuikgevoelens de professionaliteit van het gehele OK-personeel in twijfel getrokken. En dat doet de IGZ op basis van waarnemingen die niet in verband zijn te brengen met wetenschappelijk onderzoek, de kwaliteit van zorg, noch met veiligheid. Dit signaal over nonchalance en onbetrouwbaarheid gaat iets te ver.
Het is veilig als bij het binnenrijden van de trein in het station iemand voor de trein uitloopt en nog eens controleert of alle wissels in de juiste stand staan. Maar het is tegelijkertijd ook een onwenselijk utopia: er rijdt immers geen trein meer op tijd.
Zwolle, oktober 2008
F.C. de Beer, neurochirurg
- Er zijn nog geen reacties