Moderne opleiding infantiliseert
Plaats een reactieWat boffen aios pathologie van het LUMC toch met dr. Vincent Smit als lid van hun opleidersgroep. Een patholoog die niet van ‘pamperen’ houdt, zo lezen wij in zijn opmerkelijke bijdrage over de modernisering van de medisch-specialistische vervolgopleidingen (MC 8/2009: 326).
In zijn betoog richt de auteur zijn pijlen vooral op de Teach the Teacher-cursussen en het, naar zijn mening, betuttelende karakter ervan.
Helaas is niet elk lid van een opleidersgroep een geboren opleider/supervisor, net zoals niet iedere medisch specialist een goede manager is. En opleiden kun je zeker leren. De Landelijke Vereniging voor Medisch Specialisten in Opleiding (LVAG) ziet wel degelijk de meerwaarde van de cursussen voor medisch specialisten die aios opleiden en de bijdrage ervan aan de kwaliteit van de opleidingen.
Verder zijn wij van mening dat de opleiding tot specialist niet verder infantiliseert, maar dat de aios juist meer verantwoordelijkheid en zeggenschap krijgt over zijn opleiding. Natuurlijk moet er worden gewaakt voor een overmaat aan administratie, maar dat hebben aios en hun opleiders ook zelf in de hand.
En uiteraard leent het ene specialisme zich beter voor bepaalde toetsinstrumenten dan het andere. Maar daarom moet elk specialisme dan ook zelf een opleidingsplan opstellen. Ondanks de kaders die het CCMS stelt, bestaat hiervoor nog veel ruimte.
Utrecht, februari 2009
Bram Jacobs, voorzitter a.i. LVAG
Ingrid Desar, secretaris LVAG
- Er zijn nog geen reacties