Tuchtrecht
1 minuut leestijd
Actuele uitspraak

Onduidelijkheid over doorverwijzing voor echo

8 reacties

Klaagster heeft een klacht ingediend tegen haar huisarts. Zij kwam bij de huisarts na ontdekking van een knobbel in haar borst en werd doorverwezen voor een echo. Deze echo is niet gemaakt. De huisarts heeft de verwijzing voor de echo geschreven, maar volgens klaagster wist zij niet dat zij zelf een afspraak moest maken, omdat de huisarts haar dat niet had verteld.

Klaagster veronderstelde dat zij een oproep van het ziekenhuis zou ontvangen. Omdat de huisarts had gezegd dat het waarschijnlijk een cyste was, voelde klaagster zich gerust­gesteld en heeft daarom niet zelf contact met het ziekenhuis opgenomen.

Zes maanden later is er borstkanker met uitzaaiingen geconstateerd. Klaagster verwijt de huisarts nalatigheid, handelen in strijd met de NHG-Standaard Borstkanker, niet vertellen dat klaagster zelf een afspraak voor de echo moest maken en geen regie over het proces voeren. Volgens het college heeft de huisarts niet nalatig gehandeld, de klachten van klaagster serieus genomen, op basis van de geldende NHG-Standaard gehandeld en de aangewezen actie ondernomen. Klacht ongegrond.

RTG Zwolle, 18 augustus 2023

Elke week selecteren KNMG-juristen opvallende uitspraken in het gezondheidsrecht. Een volledig overzicht kunt u vinden op medischcontact.nl/recht. Tegen uitspraken van regionale tuchtcolleges kan tot zes weken na de uitspraak nog hoger beroep worden aangetekend.

Meer tuchtrecht:

Tuchtrecht
Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • J.V. Ecury

    Huisarts, Halsteren

    Ik geef ook altijd aan dat de patient zelf een afspraak moeten maken bij röntgenfoto’s etc en bij verwijzing via zorgdomein dat ze als ze na een week niks hebben gehoord over de verwijzing naar mijn assistente moeten bellen; maar toch komt dat bij ee...n deel niet aan. Daarnaast geef ik ook aan dat ze zelf moeten informeren bij de praktijk over de uitslag na 2 werkdagen. Zijn er ook mensen die verwijtend na een paar weken bellen waarom ze nog geen afspraak int zh of uitslag hebben gehad van ons. We krijgen zoveel uitslagen per dag binnen die we beoordelen en hebben geen tijd om achter alle patiënten aan te bellen, om de uitslag door te geven, die best vaak niet bereikbaar zijn. Grote afwijkingen bellen we altijd door; maar ook om te voorkomen dat we een belangrijke uitslag niet binnen krijgen en de patient er niet naar informeert en zit te wachten op ons, terwijl we een niet ontvangen uitslag niet weten, krijgen ze het geïnstrueerd en daar ligt zeker nog de eigen verantwoordelijkheid.
    Overigens bij het Bvo cervix krijgt die mevr steeds een boel herinneringen na haar zwangerschappen als ze de brief vh uitstrijkje terugstuurt. Ook als ze niet antwoordt krijgt ze altijd genoeg herinneringen. Ze zal het met zwangerschappen vast druk hebben of geen uitstrijkje hebben willen laten maken en op een gegeven moment houden de herinneringen een keer op. Dan wil of kan iemand blijkbaar niet. Meer kan er niet gedaan worden; daar zit geen systeemfout. Ik ken nergens zoveel herinneringen als bij dat systeem; dat kost ook geld en tijd van onze schaarse middelen. Iemand heeft ook het volste recht om het niet te doen. Ook leken snappen het principe van kop in het zand steken.
    Er kan niet persoonlijk iemand gaan bemoeien/ voor politie agent gaan spelen en bellen om te zeggen dat ze nog een uitstrijkje moet laten maken en waarom ze dat nog niet heeft gedaan?

    [Reactie gewijzigd door Ecury, Jacqueline op 09-10-2023 01:37]

  • M.W.F. Bezuijen-Westmaas

    Huisarts, Nootdorp

    De waarheid ligt misschien ergens in het midden. Alles staat en valt met het geven van een goede uitleg over het proces. Mijn uitleg bij elke verwijzing voor diagnostiek of een poli : u ontvangt een e-mail van Zorgdomein. Lees deze goed door, hierin... staat hoe u de afspraak moet maken : bij de ene poli/ziekenhuis moet u zelf bellen, bij de andere krijgt u een afspraak opgestuurd. Belt u ons X dagen na afloop altijd op voor de uitslag van het bloed/rontgen/papsmear …

  • W. van Harmelen

    Gynaecoloog

    De routing van verwijzing kan nog al eens verschillen per ziekenhuis. Hierdoor is het niet duidelijk voor de patiënt wat de juiste wijze is en zij zou daarvoor níet verantwoordelijk moeten zijn.
    Een notificatie via het HIS of ZD wanneer een bepaald... aangevraagd vervolg onderzoek niet binnen een bepaalde tijd is verricht is, zou hiervoor een oplossing zijn. Ook aan de zijde van een ziekenhuis zou er in het EPD een herinneringsuitnodiging moeten komen wanneer een bepaalde aangevraagde verrichting niet binnen een bepaald tijdsbestek is verricht.

    • E. Hajdarbegovic

      algemeen betweter, Rotterdam

      Sounds good. Does not work.
      De zoveelste notificatie zal ook (veel) fout positieven en fout negatieven hebben. Wie zetten we aan het werk om daartussen een schifting te maken? We moeten accepteren dat optimale zorg in de praktijk een laag percentage... fout negatieven/gemisten heeft.
      Dit steeds weer naar 0 willen brengen geeft diminishing marignal returns. I.e. Stijgende kosten en slechtere zorg elders.

    • H.H. Nuver-Zwart

      Reumatoloog

      Ik kan me volledig vinden in het voorstel van van Harmelen.
      Dat is goede zorg

      • J. Boddé

        Huisarts

        Niet eens. Dat is echt een geval eigen regie. Als je niks hoort van een verwijzing dan bel je even met de poli waar je naartoe bent verwezen. Dat zeg ik in ieder geval wel bij iedere verwijzing.

        • Huisarts, Bergen op Zoom

          Dit valt mijns inziens inderdaad onder de eigen verantwoordelijkheid van de patiënt. Ik verbaas me echt over wat collega’s zeggen over dat het goede zorg is om in de gaten te gaan houden of iemand wel een afspraak heeft gemaakt. Goede zorg is, regie ...en eigen verantwoordelijkheid laten bij de patiënt. Mensen die namelijk die verantwoordelijkheid en regie voelen ervaren veel meer levensgeluk, en heeft een positieve bijdrage aan iemands gezondheid.

          • W. van Harmelen

            Gynaecoloog

            Mijn bezwaar met “eigen regie” is de incompetentie van de leek over de inschatting van de gevolgen van diens gedrag. Een zeldzaam voorbeeld hiervan is de patiënt die bij iedere uitnodiging voor een uitstrijkje in het kader van bevolkingsonderzoek zwa...nger bleek te zijn. Van uitstel kwam afstel. Aan deze 40jarige moeder mocht ik de diagnose gemetastaseerde cervixcarcinoom mededelen.
            Het verwijssysteem is níet de verantwoordelijkheid van de leek met “eigen regie” maar een systeemfout die wij als artsen moeten adresseren.

 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.