Onderwijsinnovatie: leef eens twee weken als een patiënt
Perspectiefwisseling in de medische opleiding is cruciaal voor empathisch vermogen
2 reacties![Adobe Stock/ kovalto1](/upload/505071a7-cb91-427b-9574-2dca109dbbd2_Leijenaar_1920x1089.jpg)
Geneeskundestudenten kunnen zich vaak geen voorstelling maken van de impact die een behandeling heeft op het dagelijks leven van een patiënt. Simulatieonderwijs en narratieve geneeskunde kunnen daarbij helpen, zeggen de auteurs, die een programma hebben ontwikkeld om het inlevingsvermogen van studenten te vergroten.
Een van de vier pijlers van ‘passende zorg’ is, aldus het Integraal Zorgakkoord, dat ‘zorg samen met en gezamenlijk rondom de patiënt tot stand (komt)’.1 Maar om werkelijk te komen tot ‘samen beslissen’, moet een zorgverlener het perspectief van een patiënt begrijpen, en zich hierin kunnen verplaatsen. Daarom is het trainen van aandachtig luisteren en empathische communicatie in de medische opleiding noodzaak.
VERDER LEZEN?
U heeft gratis en volledig toegang als
- Lid van een wetenschappelijke vereniging
- Lid van De Geneeskundestudent
- Abonnee
Lid of abonnee maar nog geen inloggegevens?
Geen lid? Bekijk de abonnementen!