Een open cultuur en goede feedback
Plaats een reactieHet artikel van Legemaate c.s. (MC 43/2006: 1728) bevat een aantal randvoorwaarden die noodzakelijk zouden zijn om de bereidheid te waarborgen van hulpverleners om te melden en te blijven melden. Gesteld wordt onder meer dat voor patiënten zou moeten gelden dat zij geen inzage kunnen krijgen in gegevens uit de incidentenregistratie.
De vraag is of dit in alle gevallen terecht is. We leven in een tijd van toenemende transparantie. In steeds grotere mate worden prestatie-indicatoren gebruikt om een indruk te krijgen van de kwaliteit van zorg. Vaak betreft het een opgave van aantallen van de een of andere aard. Waarom zou dan bij de beoordeling van een klacht van een patiënt naar aanleiding van een incident of van een claim het niet relevant zijn informatie te hebben over vergelijkbare incidenten in het recente verleden? Wat weegt zwaarder: het algemeen belang van de ontwikkeling van een veilig incidentmeldingssysteem of het individuele belang om het optreden van een incident in een context te kunnen plaatsen?
Hoorn, november 2006
- Er zijn nog geen reacties