Dossiers
dossier

Kwaliteit & veiligheid

Zorg moet effectief, veilig en op tijd zijn. Bovendien moeten patiënten de kwaliteit van zorgaanbieders kunnen vergelijken. Maar kwaliteit is en blijft een ongrijpbare begrip. Iedereen weet wat het is, maar je kunt er eigenlijk niet de vinger op leggen. Een eenduidige definitie van het begrip is er niet. Kwaliteit, zo is wel eens gezegd, is een ‘kameleon’. Alle artikelen in dit dossier gaan over dit begrip, je zou kunnen zeggen dat ze het samen definiëren.

  • Antistollingsbeleid rond operaties luistert nauw: zo kan het beter

    Tijdens de preoperatieve screening (POS) gaat veel mis bij de registratie van antistollingsgebruik. Dat bleek uit een kwaliteitsverbeterproject binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Na aanpassingen verminderde het aantal foutieve registraties tot slechts 3 procent.

  • Dijkstra: akkoord over nauwe samenwerking binnen kinderhartchirurgie

    De universitair medische centra van Nederland en het ministerie van VWS hebben afspraken gemaakt om de zorg voor mensen met een aangeboren hartafwijking samen te organiseren. Demissionair zorgminister Pia Dijkstra (D66) meldt in een Kamerbrief dat ze daarover met de umc’s een bestuurlijk akkoord heeft gesloten.

  • Kwaliteit geschilleninstanties moet omhoog

    Demissionair minister Helder neemt maatregelen om de kwaliteit van de geschilleninstanties te verbeteren. Dit draagt volgens haar bij aan de doelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.

  • Minder registreren vraagt om lef en vertrouwen

    Zorgverleners moeten nog steeds veel zinloze informatie registreren. In een experiment op acht intensive cares hebben artsen, verpleeg­kundigen en patiënten samen een beperkt aantal zinvolle indicatoren geselecteerd voor kwaliteits­verbetering en verantwoording. Maar het loslaten van al die andere viel nog niet mee.

  • De arts als gids in het digitale tijdperk

    We betreden een nieuw tijdperk waarin de patiënt op een andere manier actief betrokken is bij diens eigen gezondheid. Een tijdperk waarin gerichte onlinezoektochten, -communities en digitale ondersteuning hand in hand gaan met professionele medische zorg. De patiënt wordt een steeds beter geïnformeerde partner in het zorgproces. Deze transitie brengt voor ons dokters uitdagingen en kansen met zich mee.

kwaliteit veiligheid

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.