Kwaliteit & veiligheid
![](/upload/adb75c10-0d6e-4370-b632-155e916114bd_Kwaliteit_veiligheid_Large.jpg)
Zorg moet effectief, veilig en op tijd zijn. Bovendien moeten patiënten de kwaliteit van zorgaanbieders kunnen vergelijken. Maar kwaliteit is en blijft een ongrijpbare begrip. Iedereen weet wat het is, maar je kunt er eigenlijk niet de vinger op leggen. Een eenduidige definitie van het begrip is er niet. Kwaliteit, zo is wel eens gezegd, is een ‘kameleon’. Alle artikelen in dit dossier gaan over dit begrip, je zou kunnen zeggen dat ze het samen definiëren.
-
Antistollingsbeleid rond operaties luistert nauw: zo kan het beter
Tijdens de preoperatieve screening (POS) gaat veel mis bij de registratie van antistollingsgebruik. Dat bleek uit een kwaliteitsverbeterproject binnen het Jeroen Bosch Ziekenhuis (JBZ). Na aanpassingen verminderde het aantal foutieve registraties tot slechts 3 procent.
-
Dijkstra: akkoord over nauwe samenwerking binnen kinderhartchirurgie
De universitair medische centra van Nederland en het ministerie van VWS hebben afspraken gemaakt om de zorg voor mensen met een aangeboren hartafwijking samen te organiseren. Demissionair zorgminister Pia Dijkstra (D66) meldt in een Kamerbrief dat ze daarover met de umc’s een bestuurlijk akkoord heeft gesloten.
-
Kwaliteit geschilleninstanties moet omhoog
Demissionair minister Helder neemt maatregelen om de kwaliteit van de geschilleninstanties te verbeteren. Dit draagt volgens haar bij aan de doelen van de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg.
-
Minder registreren vraagt om lef en vertrouwen
Zorgverleners moeten nog steeds veel zinloze informatie registreren. In een experiment op acht intensive cares hebben artsen, verpleegkundigen en patiënten samen een beperkt aantal zinvolle indicatoren geselecteerd voor kwaliteitsverbetering en verantwoording. Maar het loslaten van al die andere viel nog niet mee.
-
De arts als gids in het digitale tijdperk
We betreden een nieuw tijdperk waarin de patiënt op een andere manier actief betrokken is bij diens eigen gezondheid. Een tijdperk waarin gerichte onlinezoektochten, -communities en digitale ondersteuning hand in hand gaan met professionele medische zorg. De patiënt wordt een steeds beter geïnformeerde partner in het zorgproces. Deze transitie brengt voor ons dokters uitdagingen en kansen met zich mee.