Laatste nieuws
Eva Kneepkens
Eva Kneepkens
2 minuten leestijd
Nieuws

Twee grote ZorgDomein-storingen in korte tijd en toch ligt een noodplan niet klaar

Plaats een reactie

Van de huisartsen die op een poll van Medisch Contact reageerden, had 78 procent (heel) veel hinder van de recente landelijke ZorgDomein-storing, terwijl bijna de helft van de reagerende medisch specialisten géén hinder ervoer.

ZorgDomein kampte in korte tijd met twee langdurige landelijke storingen. ‘Je beseft pas hoe groot de invloed van deze monopoliepositie is als het niet werkt’, schrijft een van de 1703 lezers die reageerden. Van hen gebruikt 71 procent ZorgDomein.

Hinder

Van de huisartsen die op de poll reageerden, gebruikt bijna 100 procent ZorgDomein. Ze konden tijdens de laatste storing niet verwijzen en veel diagnostiek niet aanvragen. ‘Bij ongeveer één op de drie consulten moet je wel iets van een verwijzing maken (röntgen-, lab- of thuiszorgverwijzingen, hulpmiddelenaanvraag of verwijzing specialist). Dit kon dus pas op een later moment (in sommige gevallen echt twee dagen later).’ Soms moest een andere arts de ‘hoos’ aan achterstallig werk inhalen, zoals bij waarnemers. Huisartsen vrezen dat hierdoor fouten optreden. Ook gaven meerderen aan dat het niet duidelijk was wanneer het platform weer naar behoren werkte – de website met storingsupdates was zelf enige tijd onbereikbaar.

Artsen in het ziekenhuis geven vooral aan dat ze verwijzingen niet konden triëren en tele- en meedenkconsulten niet konden beantwoorden. Ook waren mondelinge spoedverwijzingen niet altijd compleet door ‘gebrekkige mondelinge en afwezige schriftelijke overdracht’.

Noodplan

Een echt noodplan ontbreekt. Een greep uit de reacties: ‘De hele poortwachtersrol loopt vast. Terug naar een papieren systeem is niet goed haalbaar op korte termijn’, ‘de assistente moest 20 minuten aan telefoon zitten om een e-mailadres te achterhalen waar wij klassieke verwijzing naartoe konden sturen’ en ‘ziekenhuizen accepteren geen gemailde of geprinte brieven’.

Alternatief

Artsen die ZorgDomein niet gebruiken, noemen als reden bijvoorbeeld: te duur, mijn zorginstelling biedt het niet aan, of niet geschikt voor mijn werkzaamheden. Een enkeling gebruikt het platform niet uit principiële redenen. Slechts twee procent van de 1703 artsen die reageerden zegt een alternatief voor ZorgDomein te gebruiken. Genoemd worden onder andere Zivver, ZorgMail en de papieren verwijsbrief.

Problemen

Daarnaast ervaart ruim een derde van de huisartsen buiten de storing om problemen met het platform. Desalniettemin is twee derde (zeer) tevreden over ZorgDomein. Van de artsen die in de ziekenhuizen werken is net de helft (zeer) tevreden’ en ervaart een kwart problemen buiten de storing om.

De problemen die artsen melden, gaan onder meer over lokale storingen en vooral over gebruiksonvriendelijkheid. Voorbeelden van dat laatste zijn: ‘Het zoeken van de juiste zorg op de juiste plaats is voor de huisarts een zoekplaatje geworden. Soms 15 minuten zoeken op zorgdomein’, ‘antwoorden vanuit ziekenhuis op verwijzing van huisarts kan niet’, ‘starre organisatie, aanpassingen op lokaal niveau niet mogelijk’ en ‘toegangstijden zorgdomein niet altijd correct (met name in ggz), waardoor regelmatig verzoeken om verwijzing om te zetten’.

Lees ook
Nieuws diagnostiek ICT
  • Eva Kneepkens

    Eva Kneepkens is arts en promoveerde binnen de reumatologie. Na een postacademische cursus wetenschapsjournalistiek en een stage bij de Volkskrant koos ze voor het journalistieke pad. Ze schrijft voor Medisch Contact onder andere over wetenschap, tuchtzaken en inrichting van zorg.  

Op dit artikel reageren inloggen
Reacties
  • Er zijn nog geen reacties
 

Cookies op Medisch Contact

Medisch Contact vraagt u om cookies te accepteren voor optimale werking van de site, kwaliteitsverbetering door geanonimiseerde analyse van het gebruik van de site en het tonen van relevante advertenties, video’s en andere multimediale inhoud. Meer informatie vindt u in onze privacy- en cookieverklaring.